2010 – Trap Ypenhof
De bestaande betonnen noodtrap bij een VvE in Rotterdam was aan vervanging toe. Vluchten via deze route zou gevaar opleveren daar de trap zeer verouderd was. De VvE wenste een nieuwe vluchttrap conform de veiligheids -/gebruikseisen van het Bouwbesluit. Om dit te realiseren besloten we de complete vluchttrap te verwijderen en een nieuwe te ontwerpen / plaatsen.
PIT Beheer heeft Timmerbedrijf Van der Ende b.v. gevraagd om de nieuwe stalen gepoedercoate trap naar wens te fabriceren en plaatsen. Een hele heisa qua maatvoering waar Timmerbedrijf Vander Ende b.v. wel een uitdaging in zag.
Helaas is de praktijk vaak anders dan de theorie
Om de trekkrachten in het beton op te vangen wordt staal (wapening) toegepast. Wanneer er geen of te weinig wapening wordt
toegepast ontstaan er scheuren in het materiaal.
Vanuit de wapeningstekeningen van het gemeente-archief constateerde wij dat de wapening rondom in de betonnen vluchttrap
was geplaatst. Helaas was dit in de praktijk deels het geval, want na het slopen van de bovenste vloer en trede bleek de bestaande onderliggende wapening niet in gebruik en netjes weggebogen in een stekkenbak. Deze wapening had het beton van de kelderwand en het beton van de traptrede onderling moeten verbinden.
Het resultaat was dat de trap tot aan de funderingbalk los van de betonnen kelderwand van het complex is geplaatst. Om deze
betonnen kelderwand weer te voorzien van een buiten spouwblad hebben wij een stalen geveldrager t.h.v. de funderingsbalk
geplaatst waar vervolgens weer het buitenblad inclusief isolatie opgemetseld werd. Tot slot is een bitumineuze dakbedekking op het buitenblad aangebracht omdat er weer grond terug geplaatst zou worden. De opvulling van het bestaande gat binnen de funderingsbalk zal gebeuren met klein puin, aarde met daartussen worteldoek.
In de voorbereiding
Vier weken voor aanvang van het project hebben wij in overleg met het bestuur en de aannemer de gemaakte werktekeningen van de nieuwe trap goedgekeurd. Hierna is de trap in productie genomen en zijn de onderdelen uitgetekend. Na de productie van de trap is deze onbehandeld op de werkplaats in elkaar gezet door de aannemer. Daar alle details en afmetingen klopte kon deze worden gedemonteerd en worden vervoerd naar de verzinkerij.
Ons uitgangspunt was dat de trap aan een aantal eisen moest voldoen, namelijk:
• esthetische eisen, één geheel met het gebouw;
• gebruikseisen, makkelijk beloopbaar;
• duurzame bescherming tegen corrosie;
• zeer lange levensduur / beschermen behandelde oppervlakte.
In de verzinkerij werden de volgende stappen ondernomen om de trap te behandelen:
1 thermisch verzinken met een laagdikte van 100 μm (staat voor 0,1 mm);
2 gepoetst en onevenheden verwijderen;
3 basislak gepoederlakt 60 μm (staat voor 0,06 mm) van belang is dat dit een epoxy primer betreft;
4 toplaag elektrostatisch gepoedercoat (polyester coating) 60 μm die daarna in de oven uitgemoffeld wordt.
Dankzij een scherpe planning kan direct na het verwijderen van de oude vluchttrap het nieuwe exemplaar worden aangevoerd en geplaatst. Vanuit de bestaande funderingbalk van de trap plaatsen we stalen binten ( I-profielen ) waarop de losse spijlenhekken worden geplaatst. Hierna wordt het geheel voorzien van verzinkte perfo treden/roosters en de vluchttrap is gereed.
Het eindresultaat
Na plaatsing van de vluchttrap op het werk bleek dat een goede voorbereiding wederom het halve werk is. De plaatsing van de
trap verliep perfect en op een paar kleine opleverpunten na is het project succesvol verlopen. Aan alle van te voren meegenomen uitgangspunten is voldaan en met name de esthetische eisen!
Om het geheel te verfraaien gaan we het groen en de tegelpaden onder en rondom de vluchttrap verbeteren.